Kan inte betala med kort på internet?
Att inte kunna betala med sitt kort på internet kan vara mycket irriterande. Dock behöver du inte bli frustrerad då det sannolikt är lätt åtgärdat. Här guidar vi dig till de vanligaste felen när du inte kan betala med ditt kort på internet.
Har du tillräckligt med pengar på ditt kort?
Det kan låta alldeles för enkelt, men faktum är att en av de vanligaste orsakerna till att kortköp över nätet inte går igenom är att det inte finns tillräckligt mycket pengar på kortet. Logga därför in i din internetbank och kontrollera att det finns tillräckligt mycket saldo på ditt kort. Kontrollera även eventuella blockerade eller reserverade pengar på ditt kort.
Har du öppnat ditt kort för internetköp?
Hos de flesta internetbanker behöver man logga in och öppna sitt kort för internetköp innan det går att handla med det över nätet. Du kan därför alltså behöva logga in i din internetbank och kolla att ditt kort inte är stängt för internetköp.
Är du ansluten till MasterCard SecureCode/Verified by VISA?
Ett stort antal butiker på nätet har VISA och MasterCards säkerhetslösningar Verified by VISA och MasterCard SecureCode integrerade i sin kortbetalning. Detta gör att man för att kunna få igenom en korttransaktion även behöver godkänna denna med en SMS-kod som skickas till mobilen eller med mobilt BankID. Om du inte anslutit dig till dessa säkerhetstjänster hos din internetbank så kan det i vissa fall sätta käppar i hjulen när du använder ditt kort på nätet. Kontrollera därför detta!
Handlar du för en för stor summa?
Vissa kort är begränsade med en maximal summa som går att handla för vid en specifik korttransaktion. Spärren kan vara satt vid allt från låga belopp till mycket höga. För att försäkra dig om ifall detta är problemet när du försöker handla med ditt kort över nätet brukar det vara lättast att kontakta din bank för att kontrollera vid vilken summa köp nekas.
Accepterar butiken ditt kort?
Om du har något lite ovanligare kort, till exempel Diners eller American Express kan det i vissa fall vara så att butiken inte accepterar ditt kort. Kontrollera därför om butiken accepterar det kort som du försöker handla med.
Kontakta din bank för att reda ut frågetecknen
Om du inte hittar felet, det vill säga anledningen till att du inte kan handla med ditt kort på internet så brukar det vara lättast att kontakta din bank. Nedanför listar vi de vanligaste bankerna i Sverige och på vilket nummer du når deras kundtjänst.
- Nordea 0771-22 44 88
- Handelsbanken 077-159 60 60
- Swedbank 077-122 11 22
- SEB 077-136 53 65
- Sparbanken – Se ditt lokala kontor
Välj ett annat betalsätt
Om du inte lyckas få bukt med problemet att betala med kort över nätet så är den bästa lösningen att välja ett annat betalsätt. Då slipper du dessutom de bedrägeririsker som är förknippade med kortbetalning över nätet. Som alternativ till kortbetalning rekommenderar vi fakturabetalning via Klarna, Qliro, Collector eller Sveawebpay, direktbetalning via bank, Swish eller postförskott. Du kan även använda dig av e-plånböcker såsom Paypal, Neteller eller Skrill för att genomföra din internetbetalning.