Onlinehandeln ökar i år igen

Betalsätt.se går igenom senaste nytt ifrån dagligvaruhandeln och näthandeln, faktum är att vi de senaste åren sett en tydlig trend när det gäller till att betala för varor och tjänster. Onlinehandeln tar betydande mark på bekostnad ifrån den fysiska handeln. Det svenska före detta statliga företaget PostNord gör regelbundna undersökningar i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research sedan år 2000 för att följa svenskarnas köpbeteenden och förändringar kring betalsätt.

Ökning i onlinehandel på bekostnad utav fysisk handel

E-barometern som undersökningen heter visar på en ökning med nästan 20% bara i 2018 års första 3 månader. De områden som ser störst ökning är redan kända populära e-handelskategorier som sportartiklar, möbler, inredning och dagligvaruhandeln. Den beräknas att den fysiska handeln kommer få nolltillväxt de kommande åren där onlinehandeln kommer få se hela ökningen i handel. Det är inga chockerande uppgifter för de flesta svenskar som har fått se sina köpmönster och sätt man betalar för sig förändrats oerhört snabbt sedan E-barometern började år 2000. Utbyggnaden utav bredband, Swish, Klarna och Mobilt BankID har helt enkelt förändrat sättet vi handlar online med.

Totalt handlar svenskarna för ca 80 miljarder kronor online varje år inklusive handel ifrån utländska hemsidor såsom kinesiska webshoppar, Amazon med mera. E-barometern har även konstaterat i samband med PostNord att de kinesiska handeln har minskat drastiskt till följd utav den 75kr importsavgiften som PostNord bestlutade att införa i slutet på första kvartalet 2018. Inte mindre än 1/3 mindre kinesiska varor beräknas PostNord att importen har minskat med.

Klarna i topp

Det betalsätt som är populärast att betala med online är kredit och betalkort, följt utav Klarna, Swish och direktöverföring. Det som avgör vad som man som konsument föredrar att handla med beror bland annat på varumärkeskännedom, produktkategori och ifall målgruppen har vissa preferenser kring onlinehandel. Via Klarna Checkout går nu 30% av all onlineshopping i Sverige vilket motsvarar åtskilliga miljarder kronor.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två × 2 =